Reklamní sdělení
Mít své vlastní webové stránky nebylo nikdy jednodušší. S PageRide je můžete mít i Vy. Založte si je ještě dnes.
Poznejte výhody balíčku služeb Premium! Aktivujte si jej na 30 dnů ZDARMA. Návod jak na to, najdete zde.

273

Autobusová linka Pražská integrované dopravy číslo 273 zajišťovala spojení sídlištních celků na Černém Mostě a v Horních Počernicích s kapacitnějšími kolejovými dopravními prostředky. Její provoz zajišťoval, na rozdíl od většiny hornopočernických linek, po většinu období Dopravní podnik hlavního města Prahy standardně dlouhými autobusy.

273a

 27. února 2009 – Karosa B731 na lince číslo 273 přijíždí do zastávky Černý Most – Pavel Hypš

Ještě před ohlédnutím za většinou historie námi popisované linky se musíme vrátit o něco dříve, konkrétně k 23. listopadu 1990. V tento den byl zprovozněn nový úsek metra B mezi stanicemi Florenc a Českomoravská. Při této příležitosti vyjela nová účelová linka číslo 273 v trase: Palmovka – Pod Šancemi. Posilovala ve špičkách pracovních dnů výrazně významnější účelovou linku číslo 451. Právě ta ale po celou dobu vozila výrazně větší množství cestujících, a tak bylo již 3. dubna 1991 přistoupeno ke zrušení linky číslo 273. Částečně byla nahrazena prodloužením linky číslo 168.

273b

 23. listopadu 1990 – Linka číslo 273 v přehledu trvalých změn – sbírka Citybus.cz

Už 1. července 1991 vyjíždí linka číslo 273 znovu, tentokrát ve zcela odlišné trase: ČESKOMORAVSKÁ – Vysočanská radnice (dnes Vysočanská) – ČKD (dnes Kolbenova) – Nový Hloubětín – Svatojánská (poblíž dnešní stanice metra Rajská zahrada, v Chlumecké ulici) – Nádraží Horní Počernice – Ve Žlíbku. V provozu byla celodenně a celotýdenně.

273c

 1993 – Karosa B732 na lince číslo 273 v terminálu Českomoravská – Roman Vanka, web Citybus.cz

Další změny provázely námi popisovanou linku po zprovoznění dalšího úseku metra B, mezi stanicemi Českomoravská a Černý Most. Zprvoznění tehdy nebylo úplné, stanice Kolbenova a Hloubětín byly zatím uzavřeny, a tak linka číslo 273 vyjela 9. listopadu 1998 v trase: Lehovec – Hejtmanská – Generála Janouška – Černý Most – Nádraží Horní Počernice – Ve Žlíbku.

273d

 1998 – Karosa B732 na lince číslo 273 – Roman Vanka, web Citybus.cz

Teprve po zprovoznění zmíněné stanice Hloubětín, 18. října 1999, byla trasa linky číslo 273 definitivně ucelena do podoby: Hloubětínská – Hloubětín – Sídliště Lehovec – Žárská – Hejtmanská – Generála Janouška – Černý Most – Nádraží Horní Počernice – Ve Žlíbku.

273e

17. října 1999 – Linka číslo 273 v přehledu trvalých změn – sbírka Tučňák

Součástí linky číslo 273 byl provoz také vložených spojů, a to poněkud neobvykle na obou stranách trasách. Po výrazném oslabení linky číslo 141, od 14. prosince 2008, byly v provozu posilové spoje linky číslo 273 v trase Hloubětínská – Černý Most. Po úplném zrušení linky číslo 141, od 12. prosince 2010, začaly jezdit opět všechny spoje v celé trase. Vzhledem k nárustu počtu cestujících byly zavedeny vložené spoje opět 11. prosinci 2011, tentokrát ovšem v trase Černý Most – Ve Žlíbku. V této podobě zůstaly až do „zrušení“ linky.

273f

11. prosince 2010 – Vložený spoj linky číslo 273 z Hloubětínské na Černý Most – Pavel Hypš

V souvislosti s rozšiřováním Pražské integrované dopravy a novou koncepcí číslování školních linek v číselné řadě 270 až 299 muselo být přistoupeno k přečíslování linky číslo 273. Ta nese tedy od 15. října 2016 nové označení 141, na její trasu ani provozní parametry však změna neměla vliv.

273g

 20. června 2013 – Iveco Crossway LE na lince číslo 273 přijíždí do terminálu Černý Most – Pavel Hypš

Linku číslo 273 zajišťovaly výhradně autobusy Dopravního podniku hlavního Prahy, vyjma období mezi 1. červencem 1991 a 14. března 1992, kdy sem své autobusy vypravoval také státní podnik ČSAD Klíčov. V letech 2008 a 2011 byly na námi popisovanou linku vypravovány příležitostně kloubové autobusy. Jejich vypravení sem však nebylo plánované, nýbrž pouze kvůli přebytku vysokokapacitních vozů v garážích.

273h

 22. února 2011 – Kloubová Karosa B941E na lince číslo 273 v zastávce Hloubětín – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Zdroje: web Citybus.cz, materiály ze sbírky Tučňáka, web ropid.cz
Text zveřejněn: 18. října 2016