Reklamní sdělení
Mít své vlastní webové stránky nebylo nikdy jednodušší. S PageRide je můžete mít i Vy. Založte si je ještě dnes.
Poznejte výhody balíčku služeb Premium! Aktivujte si jej na 30 dnů ZDARMA. Návod jak na to, najdete zde.

139

Autobusová linka Pražské Integrované Dopravy (PID) číslo 139 byla třikrát zavedena, dvakrát zrušena a pokaždé obsluhovala jinou část Prahy. Provozovatelem vždy byl dopravní podnik, který na ni nasazoval jak standardně dlouhé, tak i kloubové autobusy (včetně nízkopodlažních).

139a

30. června 2014 – Karosa B 941E ev. č. 6331 na lince číslo 139 v zastávce Hadovitá – Zdeněk Liška

Od 28. března 1966 zavedl pražský Dopravní podnik autobusovou linku číslo 139 v trase: Ohrada – Harfa – Vysočanská radnice (obsluhovaná pouze v uvedeném směru) – Vysočany. Rozsah provozu byl stanoven na špičky všedních dnů, ale už 5. října 1968 došlo k rozšíření provozu na špičky pracovních dnů.

139b

Vedení linek 139, 140 a 141 mezi Ohradou a Vysočany, kudy dnes vede trasa linky číslo 136 - sbírka Pavel Hypš

K 16. březnu 1970 přišlo prodloužení trasy ze zastávky Vysočanská radnice do autobusového terminálu Nový Hloubětín. Omezení rozsahu provozu na ranní špičky pracovních dnů vstoupilo v platnost 29. září 1975. Poprvé byla autobusová linka číslo 139 zrušena 23. června 1980.

139c

1972 – Trasa autobusové linky číslo 139 uvedená v publikaci Dopravní situace Praha 1972 – sbírka Pavel Hypš

Znovu zavedl dopravní podnik autobusovou linku číslo 139 od 6. dubna 1981, tentokrát v trase: Náměstí Míru – Kodaňská – Slavia – Sídliště Spořilov. Rozsah provozu měla stanoven na špičky pracovních dnů. Úprava trasy do podoby: Náměstí Míru – Kodaňská – Koh-i-noor – Svahová – Bohdalec – Spořilov – Sídliště Spořilov vstoupila v platnost 7. ledna 1986, ale už 1. července 1987 došlo ke zrušení autobusové linky číslo 139.

139d

1986 – Jízdní řád autobusové linky číslo 139 – sbírka Pavel Hypš

V souvislosti s otevřením úseku metra II.B (Florenc – Českomoravská; úsek uveden do provozu 22. listopadu 1990), vstoupily v platnost od následujícícho dne trvalé změny v povrchové dopravě. Dne 23. listopadu 1990 došlo k opětovnému zavedení autobusové linky číslo 139 v trase: Želivského – Kodaňská – Kloboučnická – Kačerov – Nemocnice Krč – Vavřenova. Rozsah provozu byl už tehdy stanoven na celotýdenní, dopravcem se opět stal pražský Dopravní podnik.

139e

 17. října 1994 - Ikarus 280 na lince číslo 139 v zastávce Na Návrší - Roman Vanka, web citybus.cz

Díky otevření tramvajové tratě: Nádraží Braník – Sídliště Modřany, byla od 26. května 1995 trasa autobusové linky číslo 139 upravena do podoby:  Želivského – Kodaňská – Kloboučnická – Kačerov – Nemocnice Krč – Lhotka – Družná – Poliklinika Modřany – Pavelkova – Na Beránku.

139f

 24. května 2004 – Karosa B 741.1922 ev. č. 6075 na lince číslo 139 v terminálu Želivského – Zdeněk Liška

Další úprava trasy námi popisované linky přišla 1. září 2009 a znamenala zavedení jednosměrných vložených spojů vedených úsekem: Kavkazská – Želivského. Tyto spoje jezdily jen v pracovní dny v době od cca 6 h do cca 9 h v intervalu 3 až 4 min. a obsluhovaly je standardně dlouhé autobusy. K 1. únoru 2010 došlo ke zrušení těchto vložených spojů.

139g

30. června 2014 – Karosa 2081.40 ev. č. 6541 na lince číslo 139 v ulici Zálesí – Zdeněk Liška

Úprava trasy autobusové linky číslo 139 do současné podoby: Želivského – Kačerov – Tylova čtvrť – Na Havránce – Obchodní náměstí – Nádraží Modřany – Komořany nastala k 1. září 2012.  Uvedená změna přišla v souvislosti se zavedením tzv. „sítě metrobusových linek“.

139h

22. dubna 2014 – Karosa B 941.1930 ev. č. 6255 na lince číslo 139 v Soběslavské ulici – Zdeněk Liška

Autor: Zdeněk Liška
Editace textu: Pavel Hypš

Zdroje: Linky MHD v Praze 1829 – 1990 (Fojtík P., Prošek F.), web ropid.cz
Text zveřejněn: 9. září 2018