Reklamní sdělení
Mít své vlastní webové stránky nebylo nikdy jednodušší. S PageRide je můžete mít i Vy. Založte si je ještě dnes.
Poznejte výhody balíčku služeb Premium! Aktivujte si jej na 30 dnů ZDARMA. Návod jak na to, najdete zde.

PODĚBRADY

Poděbrady jsou známým lázeňským městem, dnes se nacházejí ve Středočeském kraji v okrese Nymburk, přibližně 50 km od hlavního města Prahy. Ve městě žije necelých 14 tisíc obyvatel, a toto číslo se stabilně drží již od sčítání lidu 1961 (!).

podebrady01

4. července 2012 – Dřevěný model původního poděbradského osídlení z Polabského muzea Poděbrady – Pavel Hypš

Od roku 1992 je centrum města a lázeňská zóna vyhlášeno městskou památkovou zónou.

 

Železnice se do Poděbrad poprvé podívala roku 1870 jako součást Rakouské severozápadní dráhy. Od roku 1905 byla trať zdvoukolejněna, roku 1958 pak v úseku Kolín – Lysá nad Labem elektrifikována. Trať, která dnes nese označení 231, byla známá hlavně v 2. světové válce kvůli vojenským vlakům z Milovic.

podebrady2

26. února 2013 – Výzdoba podchodu poděbradského nádraží ukazuje i vývoj místní železnice – Pavel Hypš

Dnes jsou na trati vedeny osobní vlaky Pražské integrované dopravy linky S2 Praha-Masarykovo nádraží – Čelákovice – Lysá nad Labem – Stratov (integrace železnice až do Poděbrad zatím není realizována). Další vlaky z Poděbrad zajišťují přímé spojení např. do Hradce Králové, Trutnova, Rumburku nebo Ústí nad Labem.

podebrady3

1968 – Autobusy odstavené u poděbradské železniční stanice – K. Kožula (Archiv Polabského muzea)

Městská autobusová doprava v Poděbradech zahájila svůj provoz 4. září 1961. Zpočátku v její využívání nikdo moc nedoufal, ale autobusy se celkem rychle naplnily a zajišťovaly především snadné spojení z okrajových částí města do lázní, kde spousta místních pracovala. Trasa byla Sídliště – (Bažantnice) – (Riegrovo náměstí) – Železniční stanice – (U mlékárny) – (Leninova ulice, U škol) – Jiřího náměstí – (Přední Lhota) – Polabec. Později byla zkrácena do Přední Lhoty, jinak se trasa nijak výrazně neměnila. Provoz byl v pracovní dny mimo letní prázdniny, v několika možných variantách. Později byl zřízen jeden pár spojů také v pracovní dny v létě. Po postupném omezování spojů byl provoz zrušen v průběhu roku 1992.

podebrady4

Jízdní řád městské dopravy z roku 1974

Druhou mízu chytla poděbradská MHD v roce 2002, kdy byl na ní v pondělí 2. září obnoven provoz soukromou společností SDS (Soukromá dopravní společnost). Linka 1 byla vedena v trase Za nádražím, Jednota – Riegrovo náměstí – Kluk, Obec – Přední Lhota – Polabec – Riegrovo náměstí – Nádraží. V provozu byly 2 spoje ráno, 1 po poledni a 2 odpoledne ve zkrácené trase Za nádražím, Jednota – Riegrovo náměstí. Linka 2 byla vedena v trase Nádraží – Velké Zboží – Nádraží – Riegrovo náměstí, rozsah provozu podobný jako u linky 1. Linka 3 měla charakter školní linky, a jezdila v trase Riegrovo náměstí – Ekogymnázium – Škola Na Valech – Škola T.G.M – Nádraží. Jela jednou ráno, 2 spoje před polednem, 1 odpoledne a necelou hodinu potom ještě vložený spoj pouze v trase Škola Na Valech – Škola T.G.M – Doktorky Horákové. Všechny spoje MHD stíhal jeden autobus, druhý byl připraven pouze jako záložní. V sobotu bylo vedeno po dvou spojích na linkách 1 a 2, v neděli provoz nebyl.

podebrady5

Kvalitní fotografie místní MHD pravděpodobně neexistuje – tato je převzata z webu dopravce SDS

O dva měsíce později byl vyhodnocen provoz, od 1. listopadu přibyly další spoje na školní lince 3, na které začal být provozován i druhý autobus, protože jela ráno současně s linkou 2. Naopak linka 1 byla ochuzena o jeden ranní spoj a na lince 2 byl zrušen sobotní provoz. I v té době si byl provozovatel stále jistý, že provozu se bude dařit.

podebrady6

Jízdní řád linky 1 – Polabské noviny 8/2002 (Archiv Polabského muzea)

Od 1. ledna 2003 byly v tichosti zrušeny veškeré odpolední spoje linek 1 a 2, v provozu byla jen linka 3 a po jednom ranním spoji linky 1 a 2. Bez větších upozornění byl pak i tento slabý provoz k 31. prosinci 2003 zrušen. Spojení do přilehlých obcí i nadále zajišťují regionální linky ČSAP Nymburk resp. později OAD Kolín.

podebrady7

Stručný zápis o zrušení městské dopravy v Poděbradské kronice 2003 (Archiv Polabského muzea)

Pražská integrovaná doprava PID dojela do Poděbrad poprvé 10. června 2012 v podobě prodloužení linky 398. Ta je vedena v trase Praha, Černý Most – Praha, Nádraží Horní Počernice – Jirny, Logistický park – Mochov – Starý Vestec – Velenka – Sadská – Kostelní Lhota – Poděbrady, Přední Lhota – Poděbrady, hřbitov – Poděbrady, Riegrovo náměstí – Poděbrady, Železniční stanice. Linka byla v této trase vedena již několik let, integrace jednotlivých úseků však byla postupná. Do doby před integrací byly vybrané spoje vedeny také až do Městce Králové.

podebrady8

26. února 2013 – Autobus linky 398 nedaleko poděbradského nádraží – Pavel Hypš

Většinu regionální dopravy zajišťují linky Středočeské integrované dopravy SID dopravce OAD Kolín. Linky jsou zde označeny písmenem „H“ (vyjma linky G56 Kolín – Poděbrady očíslované podle kolínské strany). Nejsilnější provoz je na linkách do Městce Králové, Nymburka a Peček. Linky obsluhují také vzdálenější části města dříve obsluhované městskou dopravou.

podebrady9

26. února 2013 – Autobus linky H38 před vyjetím v poděbradské garáži OAD Kolín – Pavel Hypš

Autor: Pavel Hypš
Poděkování patří také Polabskému muzeu Poděbrady za pomoc při vyhledávání informací
Zdroje:web idos.cz (databáze jízdních řádů), web ropid.cz (Historický přehled), web wikipedia.cz (Esko Praha, Poděbrady, Železniční trať Praha – Lysá nad Labem - Kolín)

    Poslední aktualizace: 2. března 2013